حسابداری
ثبت سند حسابداری
اگر عملیات مالی دارید که جزء عملیات روزمره نیست میتوانید بهصورت دستی سند آن را ثبت نمایید.
برای ثبت یک سند حسابداری از منوی حسابداری > سند جدید را انتخاب میکنیم.
با انتخاب هر حساب در صورت وجود زیرشاخه، در ستون تفصیل نمایش داده میشود.
یک سند را میتوانید در دو وضعیت پیشنویس (یا ذخیره موقت) و تائید شده ثبت و ذخیره نمایید. سند پیشنویس یا ذخیره موقت در حسابها و دفاتر درج نمیشود و میتواند تراز نباشد. از این حالت برای مواقعی که تمام اطلاعات سند در دسترس نیست یا هنوز مشخص و قطعی نشده استفاده میشود. همواره میتوانید سند پیشنویس خود را پس از تکمیل، تائید و به سند قطعی تبدیل کنید. تمام اسناد ذخیرهشده از منو حسابداری > لیست اسناد در دسترس هستند.
شما میتوانید اسناد دستی را حذف یا ویرایش نمایید. اما امکان حذف و ویرایش اسناد خودکار بهصورت مستقیم وجود ندارد. برای حذف اسناد خودکار باید برگه مربوطه را حذف یا ویرایش نمایید. مثلاً فاکتور مربوطه را از لیست فاکتور ها، یک تراکنش را از لیست دریافتها و پرداخت ها و ...
از منوی حسابداری > لیست اسناد قابلدسترس است.
همه اسناد به پنج گروه همه، پیشنویس، تائید شده، دستی و اتوماتیک تقسیم میشوند.
با کلیک بر روی عنوان ستونها، میتوانید لیست را بر اساس آن ستون بهصورت صعودی یا نزولی مرتب نمایید. با انتخاب سلول ذرهبین دار امکان جستجو در آن ستون نیز وجود دارد. کلیک راست روی جدول امکان خصوصیسازی ستونهای جدول باقابلیت Drag & Drop را فراهم میکند.
با کلیک روی امکان دریافت خروجی اکسل وجود دارد.

پس از تعریف و ثبت اشخاص، حسابها، کالا و خدمات باید مانده هرکدام از این حسابها و سایر داراییها در تراز افتتاحیه مشخص شود.
از منو حسابداری > تراز افتتاحیه با کلیک روی هر حساب در پنجره بازشده با فشردن دکمه مانده آن را ثبت کنید و ذخیره نمایید.

در پایان سال مالی پس از بررسی حسابها میتوانید از منو حسابداری > بستن سال مالی با پر کردن فرم مربوطه اقدام به ثبت تراز اختتامیه کنید.
در حسابفا چهار سطح حساب وجود دارد: گروه، کل، معین و زیرگروههای معین. سه سطح کل، معین و زیرگروههای آن قابلویرایش هستند. برای افزودن و یا ویرایش حسابهای کل و معین از منوی حسابداری > جدول حسابها را بازکنید.
حسابهای سیستمی حسابهایی هستند که از آنها برای صدور سند اتوماتیک در عملیات مالی اتوماتیک (مثل فاکتور فروش) استفاده میشود.
در پنجره افزودن یا ویرایش یک حساب، ابتدا نام حساب را وارد کرده سپس نوع تفصیل آن را بر اساس نوع حساب مشخص و در آخر تائید کنید.
برای اینکه حساب هزینه گاز را به زیرگروه هزینههای عمومی خود اضافه کنیم از این طریق عمل میکنیم:
منو حسابداری
> جدول حسابها
> گروه هزینهها
> هزینههای عملیاتی
> هزینههای عمومی
> هزینه آب و برق و گاز و تلفن

با کلیک روی حساب موردنظر و زدن دکمه در پنجره بازشده اطلاعات حساب را وارد کنید و تائید را بزنید.
